In memoriam. Pasaulinio lygio mokslininkas prof. Pentti Hakkarainen – mums reikalingos neišsemiamai gilios profesoriaus teorinės įžvalgos

Pirmąją vasaros dieną, birželio 1 d., mus paliko profesorius Pentti Hakkarainen (1944 – 2021), pasaulinio lygio mokslininkas, į Lietuvą atvežęs savo žinias bei pasišventimą giliems vaikų žaidimų tyrimams. Sutelkęs bendraminčių komandą jis Vilniuje, Lietuvos edukologijos universitete (dab. Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijoje), įkūrė žaidimų tyrimų laboratoriją, kurioje tęsė Suomijoje, Oulu universitete (Kajaani filiale), pradėtus naratyvinio žaidimo tyrimus. Profesoriaus ir jo žmonos, VDU Švietimo akademijos doc. dr. Mildos Brėdikytės dėka Lietuvą aplankė gausybė žymiausių vaiko žaidimo tyrėjų, kurie vedė paskaitas, seminarus, dalyvavo konferencijose.

Profesoriaus atsidavimas mokslui ir jį dominančioms idėjoms buvo begalinis. Jis galėjo valandų valandas diskutuoti įvairiausiomis mokslinėmis temomis, jo įžvalgos buvo vertingos, o keliami klausimai sukeldavo daug apmąstymų. Iš profesoriaus daug ko mokėsi jo doktorantai ir bendradarbiai, nes įsiklausius į suomiškai neskubrią jo minčių tėkmę galėdavai išvysti mokslo gelmę.

Profesorius mokėjo daug kalbų ir buvo be galo pagarbus aplinkiniams. Jis mėgo lankytis gamtoje, keliauti ir buvo aistringas sodininkas, virėjas ir gurmanas.

Yra sakoma, kad mes susitapatiname su ta mokslo sritimi, kurioje atliekame tyrimus. Kartais žvelgiant į profesorių atrodydavo, kad į tave žvelgia mažas, viskuo pasitikintis ir gyvenimu besidžiaugiantis vaikas. Ir kartu neišsemiamai gilios profesoriaus teorinės įžvalgos pralenkė mūsų turimą supratimą ir laiką. Skaitome dabar jo siųstas mintis mūsų bendrai knygai ir negalime atsistebėti, kiek dar daug turime iš jo mokytis: „Kasdieninėje ugdymo praktikoje bet koks teigiamas ar pageidaujamas pokytis pavadinamas raida. Raida aptariama procesų ar sričių terminais. Įgūdžių ar meistriškumo pokyčiai yra dažniausiai apibūdinami dydžiais. Tokiais atvejais turėtume kalbėti apie augimą, bet ne apie raidą tikrąją šios sąvokos prasme. Raida yra kokybiniai pokyčiai didesniu visuminiu lygmeniu, kaip pavyzdžiui, asmenybės, sąmonės ar veiklos pokyčiai, kurie apima naujus psichologinių procesų derinius“.

Viliamės, kad mums, pasiremiant profesoriaus giliomis teorinėmis įžvalgomis, pavyks nors truputį praskleisti tą paslaptingą mažo vaiko pasaulį.

VDU Švietimo akademijos dėstytojos doc. dr.  Agnė Brandišauskienė, doc. dr. Aušra Daugirdienė.