Renginys „Dialogo laboratorija 2025“

Jau ketvirti metai kviečiame Jus į unikalų renginį „Dialogo laboratorija”, kuris vyks 2025 m. balandžio 24 d. Vytauto Didžiojo universitete (VDU). Renginį inicijuoja VDU Švietimo akademijos Edukologijos tyrimų institutas.  Šiemet ne tik diskutuosime, bet ir modeliuosime, eksperimentuosime spręsdami konkrečias užduotis, susijusias su pedagogų, besimokančiųjų ir švietimo institucijų atsparumu, kuris neatsiejamu nuo tvarumo ir gerovės. Tad šių metų Dialogo laboratorijos 2025 metų tema „ŠVIETIMO BENDRUOMENĖS ATSPARUMAS: NUO KRIZĖS IKI NAUJŲ GALIMYBIŲ”.

Kodėl švietimo bendruomenės atsparumas? Švietimo bendruomenės atsparumo ugdymas yra esminis jų akademinio ir asmeninio tobulėjimo aspektas. Pedagoginė bendruomenė atlieka pagrindinį vaidmenį skatinant atsparumą, teikiant paramą, taikant strategijas, kurių dėka besimokantieji gali ugdytis šį gebėjimą.

Kokio lygmens atsparumą turi išsiugdyti pedagogai, kad liktų profesijoje ir sėkmingai siektų profesinių tikslų? Kokio lygmens atsparumą turi išsiugdyti ir išlaikyti besimokantieji, kad sėkmingai formuotųsi karjerą ateityje ir nugalėtų mokymosi iššūkius? Kokio lygmens atsparumą turi išlaikyti švietimo institucijos, kad patirtų organizacinę sėkmę ir taptų tvaria bendruomene?

Tai yra tik keli pradiniai klausimai, kuriuos šiandien visame pasaulyje kelia švietimo bendruomenės. Ir į juos iki šiolei nėra tikslių atsakymų. Tačiau jie formuojami diskutuojant ir atliekant tyrimus, bendradarbiaujant ir solidarizuojantis visai švietimo bendruomenei – pedagogams, besimokantiesiems ir besimokančiųjų šeimoms / artimiesiems, švietimo institucijoms. Šie klausimai yra daugiasluoksniai ir kompleksiniai, nes apima praktiką, teoriją, empiriką, politiką inkorporuojant biopsichosocialinius, moralinius-etinius aspektus.

Atsparumas – tai gebėjimas atsigauti po krizių, prisitaikyti prie iššūkių, pokyčių ir toliau siekti tikslų, nepaisant nesėkmių. Švietimo kontekste atsparumas yra labai svarbus, nes jis tiesiogiai veikia švietimo bendruomenės gebėjimą atlaikyti akademinį spaudimą, socialinius iššūkius ir asmeninius sunkumus. Atsparumas gali reikšmingai pakeisti švietimo bendruomenės, švietimo institucijų gebėjimą ir pajėgumą pasiekti sėkmę. Suprasdama, kas yra atsparumas ir kodėl jis svarbus, pedagoginė profesinė bendruomenė gali pritaikyti  metodus, kad padėtų besimokantiesiems išsiugdyti šį gebėjimą, kuris yra gyvybiškai svarbus jų akademiniam ir asmeniniam augimui.

Akademiniu požiūriu atsparūs besimokantieji yra geriau pasirengę spręsti sudėtingas problemas, atsigauti po prastų įvertinimų ir išlaikyti motyvaciją. Jie labiau linkę kreiptis pagalbos, kai reikia, ir imtis aktyvių veiksmų, kad pagerintų savo mokymąsi. Asmeniškai atsparumas padeda besimokantiesiems valdyti stresą, užmegzti tvirtus santykius ir ugdyti sveiką savivertės jausmą. Tai yra būtina bendrai gerovei ir sėkmei besimokančiųjų gyvenime.

Pedagoginė bendruomenė atlieka pagrindinį vaidmenį skatinant besimokančiųjų atsparumą. Jie yra ne tik akademiniai instruktoriai, bet ir mentoriai, galintys daryti įtaką besimokančiųjų nuostatoms į mokymąsi ir mokymosi elgsenai iššūkių metu. Demonstruodami empatiją, kantrybę ir teigiamą nuostatą, pedagogai gali sukurti palankią aplinką, skatinančią besimokančiųjų atsparumą. Be to, pedagogai gali įgyvendinti konkrečias strategijas, tokias kaip augimo, sąmoningo mąstymo ir atkaklumo skatinimas, kad padėtų besimokantiesiems ugdyti įgūdžius ir nuostatas, kurių reikia norint įveikti sunkumus ir pasiekti savo tikslus.

Galiausiai, organizacinis atsparumas – tai institucijos gebėjimas prisitaikyti, nesvarbu, ar šis pokytis vyksta po istorinio įvykio, ar dėl besikeičiančių lyderystės ar valdymo tendencijų. Nors ši tema dešimtmečius buvo tyrinėjama įvairiose disciplinose, ji dažnai iškyla priešakyje netikėtų įvykių ar sutrikimų metu, pvz., COVID-19 pandemijos ar karinių konfliktų. Tada organizacijos atsparumas pasireiškia skirtingais lygiais:

  • Trapios organizacijos negali ištverti besikeičiančios aplinkos.
  • Tvirtos organizacijos gali ištverti kasdienius pokyčius, bet ne netikėtus pokyčius.
  • Atsparios organizacijos gali ištverti laukiamą, nors ir netikėtą besikeičiančią aplinką.
  • Anti-trapios organizacijos gali ne tik ištverti laukiamą ir netikėtą besikeičiančią aplinką, bet klestėti ir stiprėti neramumų, iššūkių kupinoje aplinkoje.

Susitikime Dialogo laboratorijoje 2025 „ŠVIETIMO BENDRUOMENĖS ATSPARUMAS: NUO KRIZĖS IKI NAUJŲ GALIMYBIŲ” 2024 m. balandžio 24 dieną Vytauto Didžiojo universitete unikaliai, bendryste grįstai, racionaliai diskusijai modeliuojant konkrečius sprendimus.

 PROGRAMA 

Renginys vyks VDU Kaune (V. Putvinskio g. 23).

Renginio trukmė– 10.00-14.00 val.

Renginio dalyviams bus išduodami pažymėjimai.

Prašome registruotis čia: REGISTRACIJA  iki 2025 m. balandžio 13 d.

Iškilus klausimams prašau rašyti šiuo el. paštu: eti@vdu.lt