Pasaulinį pripažinimą pelniusi lietuvė edukologė: „Didžiausias prizas – įkvėpti kitus“

Edukologė dr. Vesta Vančugovienė, ilgametė Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sodo edukacijų kūrėja, pelnė vieną prestižiškiausių įvertinimų pasaulio botanikos sodų bendruomenėje – 2025 metų „Marsh“ apdovanojimą už edukaciją botanikos soduose (angl. Marsh Award for Education in Botanic Gardens). Tai pirmas kartas, kai šis tarptautinis pripažinimas atitenka atstovei iš Lietuvos.

Apdovanojimą teikia Botanic Gardens Conservation International (BGCI) kartu su „Marsh“ labdaros fondu – už reikšmingus indėlius augalų išsaugojimo ir švietimo srityje. Dr. V. Vančugovienės veikla įvertinta už edukacijos metodų plėtrą, veiklas pandemijos laikotarpiu, aktyvų tarptautinį bendradarbiavimą ir mokslinį indėlį.

Įvertinimas, pranokęs lūkesčius

Apdovanojimas dr. V. Vančugovienei buvo įteiktas Pietų Korėjoje, Seule, vykusiame tarptautiniame edukacijos botanikos sodų kongrese. Renginys subūrė per 1500 dalyvių iš 51 šalies: edukatorių, mokslininkų, gamtosaugos ir švietimo ekspertų.

„Šis įvertinimas įkvepia. Smagu, kad tai, kuo tikiu ir ką darau, įvertinta tarptautiniu mastu. Tai rodo, kad tai svarbu ne tik man, bet ir plačiajai bendruomenei“, – sako pašnekovė.

Pasak Vestos, svarbu kongrese buvo ne tik pranešimai ar sesijos, bet ir žmonės – susitikimai, bendrystė, idėjų mainai.

„Sutikau daugybę žmonių iš įvairių pasaulio šalių, kiekvienas atvyko su savo patirtimi, metodais ir idėjomis. Po apdovanojimo ceremonijos prie manęs priėjo daugybė dalyvių: dėkojo, klausė, prašė dalintis medžiaga, sakė, kad nori patys gilinti edukologines žinias – tai man didžiausias prizas. Ne sertifikatas ir piniginis čekis, kuriuos gavau, o tai, kad galiu įkvėpti kitus“, – atvirai pasakoja edukologė.

V. Vančugovienė „Marsh“ apdovanojimų ceremonijos metu (asmeninė nuotrauka)

Edukacija – ne tik auditorijose

Seule vykusiame kongrese nemažai dėmesio buvo skirta praktinėms veikloms: dalyviai vyko į vietinius botanikos sodus, arboretumus, dalyvavo diskusijose apie edukacijos metodus, kuriuos taiko kitos šalys. Kai kurios sesijos vyko ir lauko erdvėse. Tai ypač artima pačios V. Vančugovienės darbo filosofijai – ji nuosekliai propaguoja patyriminį, lauko erdvėse įgyvendinamą ugdymą.

„Labai tikiu ugdymu lauko erdvėse, už ugdymo įstaigos ribų, kai mokymasis vyksta per patyrimą, veikiant, judant, išgyvenant. Tą galėjau patirti ir kongrese Seule, kai neformalios edukacijos persikėlė į šalimais esančią šventyklą. Tai aktualu ir šiuolaikinei pedagogikai“, – sako ji.

Nors renginio programa buvo itin intensyvi, pranešimai ir diskusijos vyko nuo ryto iki vakaro, netrūko ir galimybių susipažinti su Pietų Korėjos kultūra. „Korėjiečiai mus priėmė labai šiltai, viskuo buvo puikiai pasirūpinta. Džiugu, kad jų švietimo bendruomenė tokia atvira ir dalijasi tuo, ką daro. Jie didžiavosi šiuo renginiu – filmavo visus apdovanojimus ir rodė per nacionalinę televiziją“.

Kompleksinis įvertinimas

Pietų Korėjoje Vesta buvo įvertinta už ilgus metus vykdytą edukacinę veiklą botanikos sode, įskaitant darbą su vaikais, pedagogais, kūrybiškus sprendimus pandemijos laikotarpiu bei mokslinį indėlį – disertaciją, kurioje nagrinėjamas ugdymas botanikos soduose.

„Tai kompleksinis įvertinimas, kurį sudaro daug veiklų: edukacijos botanikos sode, darbas pandemijos metu, bendradarbiavimas tarptautinėse parodose, mokslinis darbas“, – pasakoja Vančugovienė.

 Apdovanojimą ji pelnė ne tik už edukacines veiklas, bet ir už pastangas pandemijos metu: ji kūrė edukacinius filmukus vaikams, rašė scenarijus, pati filmavo ir montavo. Taip pat buvo įvertintas jos dalyvavimas Venecijos architektūros bienalėje, kur ji pristatinėjo Lietuvos paviljoną pelkių tema.

Apdovanojimą skyrė nepriklausoma komisija – kandidatai patys savęs nominuoti negalėjo, juos teikė kiti asmenys. „Pati esu dalyvavusi šiame kongrese 2018-aisiais, tada mane įkvėpė kitų šalių atstovai. Dabar, po kelerių metų, pati galiu įkvėpti kitus. Man tai yra didžiausias apdovanojimas“, – sako ji.

Dr. Vesta Vančugovienė „Marsh“ apdovanojimų ceremonijoje (asmeninė nuotrauka)

Auga kartu su studentais

Šiandien V. Vančugovienė tęsia savo veiklą švietime – ji yra VDU STEAM didaktikos centro direktorės pavaduotoja, dėstytoja. Vesta dirba su pedagogais, organizuoja kvalifikacijos tobulinimo mokymus, dėsto studentams – būsimiesiems mokytojams, dalyvauja švietimo tyrimuose ir nacionaliniuose ugdymo pokyčių projektuose.

„Botanikos sode aš tiesiogiai dirbau su mokiniais, perteikdavau žinias vaikams. Dabar, dirbdama su mokytojais, galiu daryti daugiau – įkvėpti ir įrankius duoti tiems, kurie turi šimtus mokinių visoje Lietuvoje. Sklaida tampa platesnė“, – neabejoja pašnekovė.

Didžiausias dėmesys skiriamas aktyviam, įtraukiam, kontekstu grįstam mokymuisi: „Svarbu, kad vaikai ne tik žinotų, bet ir suprastų, kur tai pritaikyti, kodėl tai svarbu. Mokymasis turi būti gyvas ir aktualus. Mokiniai dažnai sako: kam man to reikės? Atsakymas slypi kontekste, o jį galima sukurti tik aktyviai įtraukiant mokinį į procesą“.

V. Vančugovienė taip pat prisideda prie ekologijos proveržio programos įgyvendinimo Lietuvoje, be to rengia naują projektą, kuris jungia botanikos sodų edukaciją ir STEAM ugdymo filosofiją, skirtą pradinių klasių mokiniams.

Didelę jos veiklos dalį užima darbas su būsimais mokytojais – Vesta dirba su VDU Švietimo akademijos Mokomojo dalyko pedagogikos: STEAM pedagogikos bei pradinio ugdymo pedagogikos ir ankstyvosios užsienio kalbos mokymo bakalauro studentais. Ji pabrėžia, kad darbas su studentais jai duoda ne mažiau nei ji jiems.

„Studentai yra kūrybingi, jautrūs, greiti. Jie puikiai jaučia, kuo šiandien gyvena mokykla. Iš jų mokausi ir aš. Nėra taip, kad aš tik dėstau, mes augame kartu, – įsitikinusi ji. – Turiu tokių studentų, kad net gaila, kai jie baigia bakalauro studijas, norėtųsi dar pabūti kartu, bet, tikiu, ateityje dar turėsime galimybių dirbti drauge ir bendradarbiauti“.