VDU ŠA būsimieji mokytojai sėmėsi patirties edukacinėje praktikoje

2019 m. balandžio mėn. 3 d. Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Švietimo akademijos IV kurso pradinio ugdymo nuolatinių studijų studentai sėmėsi gerosios edukacinės patirties lopšelyje-darželyje „Ąžuolas“. Būsimieji pradinių klasių mokytojai studijuoja bei klauso priešmokyklinio ugdymo pedagogikos dalyką. Doc. dr. Emilijos Urnėžienės paskaitas bei seminarus papildė išvyka į priešmokyklinio ugdymo grupę, kur gerąja edukacine patirtimi sutiko pasidalinti lopšelio-darželio „Ąžuolas“ direktorė, Lietuvos edukologijos universiteto Švietimo vadybos ir lyderystės magistrė Jolanta Tučienė bei priešmokyklinio ugdymo auklėtoja Žana Ivanauskienė.

Balandžio  1-oji  diena – Tarptautinė  paukščių  diena,  todėl  priešmokyklinio ugdymo veiklos pastarąsias savaites buvo susijusios su paukščiais – stebėtose atvirose edukacinėse veiklose vaikai mokėsi pažinti paukščius, jų rūšis, juos skaičiavo, skaitė paukščių pavadinimus, dainavo bei šoko apie žvirblį, buvo paukščių fotografais bei žurnalistais. Taikytų metodų įvairovė stebėtose veiklose puikiai atskleidė, koks turi būti kompetentingas pedagogas, gebantis ne tik suplanuoti ugdymo procesą, bet ir visas suplanuotas veiklas sklandžiai realizuoti, sutelkiant, pamatant visus ir kiekvieną atskirai, reaguojant bei priimant sprendimus ir t.t., taip vienu metu ugdant visas vaikų kompetencijas. Studentės turėjo galimybę ne tik stebėti priešmokyklinio ugdymo veiklas, bet ir kartu įsitraukti į ugdymo procesą. Keleta studentų refleksijų po išvykos:

„Lankėmės darželyje „Ąžuolas“, stebėjome priešmokyklinės grupės veiklą. Stebint veiklas, susijusias paukščių tema, pamatėme, kaip galima viena veikla apjungti daug skirtingų metodų. Tuo pačiu vaikai nesijausdami, kad mokosi, daug ko išmoksta. Vaikai žaidimų forma gilina savo žinias įvairiomis temomis. Pasisėmeme geros patirties, kurią galėsime pritaikyti ir mokykloje. Vaikai, kurie buvo klasėje, matėsi, jau yra įgudę tiek bendradarbiavimo veiklose, tiek individualiose. Smagu, buvo stebėti vaikus, kurie jau ir skaito, ir moka raides sudėti žodžiuose. Manau, jie bus puikiai pasiruošę pirmajai klasei mokykloje rugsėjo mėnesį“ (Aistė Paulauskaitė , IV kurso pradinio ugdymo pedagogikos studentė).

„Apsilankius darželio ,,Ąžuolas” „Giliukų” grupėje, įspūdį padarė – šviesi klasė, pilna įvairių reikalingų mokymosi priemonių. Grupėje gausu įvairios veiklos, tad mokiniai tikrai nenuobodžiauja. Sužavėjo vaikų brandumas, žinių gausa ir veiklumas. Taip pat, smagu, kad auklėtoja išties yra labai kompetentinga, tai parodė atlikdama įvairias veiklas, kurios vienaip ar kitaip siejosi. Džiaugiuos, kad buvo suteikta galimybė pažinti ne tik pradinukų, bet ir priešmokyklinukų veiklos ypatumus.“ (Laura Judickaitė, pradinis ugdymas, IV kursas).

„Balandžio 5 d. buvome Vilniaus lopšelyje – darželyje „Ąžuolas“, priešmokyklinėje grupėje „Giliukai“. Auklėtoja su vaikais kalbėjosi apie paukščius. Šios savaitės tema atsispindi visoje grupėje, ant stendų ir sienų pakabinta daug informacijos apie paukščius, darbeliai įvairiomis technikomis taip pat puošia grupės aplinką bei koridorių. Stebėtoje veikloje vaikai diskutavo, žaidė, skaičiavo, atpažindavo žodžiuose garsus, tai yra visos užduotis buvo integruojamos. Smagu, jog auklėtoja naudojasi informacinėmis komunikacinėmis technologijomis.“ (Elena Voitukovič, pradinis ugdymas, IV kursas).

„Labai džiaugiuosi, jog galėjau susipažinti su priešmokyklinės „Giliukų“ grupės vaikais ir jų auklėtoja. Stebėdama veiklą apie paukščius sužinojau daug puikių metodų, kuriuos žadu išmėginti ateityje. Pamačiau kokie gabūs ir išradingi yra būsimieji pirmokai, o padėdama atlikti vieną ar kitą darbelį susipažinau su daugeliu vaikų ir susiradau naujų draugų. Būtų smagu, jog ir toliau būsimieji pedagogai, padedami dėstytojų galėtų susipažinti su įvairių darželių dienotvarke, struktūra, vaikais bei auklėtojomis.“  (Amanda Putelytė, pradinis ugdymas, IV kursas).

Paklausus pedagogių-praktikių, koks turi būti priešmokyklinio ugdymo pedagogas, siekiant sėkmingo bei kokybiško ugdymo, J.Tučienė bei Ž. Ivanauskienė išryškino šiuos ypatumus:

„Sėkmingam priešmokyklinio ugdymo pedagogo darbui reikalingos asmeninės savybės, pedagoginis pašaukimas ir aukšta pedagoginė kvalifikacija. Asmeninės savybės: pedagogas turėtų būti iniciatyvus, aktyvus, atviras pokyčiams, naujovėms, gebantis kritiškai mąstyti, prisitaikyti, dirbti komandoje, spręsti iškilusias problemas, taktiškas, bendradarbiajauntis, atsakingas.

Pedagoginė kvalifikacija glaudžiai susijusi su kompetencija, kuri grindžiama asmens žiniomis, patirtimi, įgūdžiais, gebėjimais, požiūriais bei vertybėmis. Efektyvi pedagogo veikla grindžiama gebėjimu planuoti savo ir kitų laiką, sukurti saugią ir veiklai palankią aplinką, atrinkti bei tikslingai pritaikyti ugdomąją medžiagą, parinkti įvairias veiklos formas bei metodus, kryptingai, kūrybiškai, įdomiai organizuoti ugdymo procesą, skatinti vaikus žaisti, įsiklausyti į vaikų siūlomą tematiką, padėti pasirinkti žaislus, žaidimus; ieškoti vaikų veiklai motyvavimo priemonių; savo pavyzdžiu rodyti kaip bendrauti: pasisveikinti, padėkoti, paprašyti, pagirti, atsiprašyti; inspiruoti vaikų veiklą mažomis grupelėmis; taikyti vaikų veikloje informacines technologijas. Pedagogui būtina gebėti derinti auklėtinių poreikius, valdyti pokyčius, orientuotis naujovių gausoje, pedagoginėje situacijoje, gebėti informaciją panaudoti savo reikmėms ir nuolat mokytis. Labai svarbu pedagogui periodiškai vertinti vaikų ugdymosi pasiekimus bei ugdomojo proceso efektyvumą. Priešmokyklinio ugdymo pedagogo darbas sudėtingas, nes kiekvienas vaikas yra individualus, turintis skirtingus interesus, gebėjimus, polinkius, temperamentą, charakterio bruožus, į kuriuos ugdymo procese reikia atsižvelgti.

Taip pat ugdymo proceso kokybę lemia pedagogo gebėjimas bendradarbiauti su šeima, atliepti jų lūkesčius bei poreikius. Efektyvaus ugdymo(si) schema: vaikas-pedagogas-šeima-aplinka.

Priešmokyklinio ugdymo procesas yra nukreiptas į vaiko poreikius ir kompetencijų ugdymąsi orientuoto, integralaus, atviro, dinamiško turinio kūrimą bei jo įgyvendinimą. Pedagogas savo pastangas kreipia svarbiausio tikslo link – sudaryti sąlygas vaiko galių atsiskleidimui ir plėtojimui bei sėkmingai socializacijai“.