Fizinio ugdymo pamoka virtualioje erdvėje: praktinės rekomendacijos

Ar karantino metu – galima rengti fizinio ir sveikatos ugdymo pamoką nuotoliniu būdu? „Taip, tai įmanoma. Tai skatina tiek mokytojus, tiek ir mokinius bei jų tėvelius labiau bendradarbiauti, bendrauti, kurti pozityvią sąveiką ir pažvelgti į fizinio ugdymo procesą kūrybiškai“, – sako rekomendacijų rengėja, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) mokslininkė, Mokomojo dalyko pedagogikos: fizinio-sveikatos ugdymo studijų programos vadovė doc. dr. Aušra Lisinskienė. Šios rekomendacijos buvo parengtos bendradarbiaujant su Kauno r. Raudondvario gimnazijos fizinio ugdymo mokytoju Gintaru Daugėla.

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO), remdamasi moksliniais tyrimais yra parengusi rekomendacijas: vaikams ir jaunimui (5–17 m.) rekomenduojama, kad kiekvieną dieną vidutinio arba didelio intensyvumo fizinė veikla dienos metu sudarytų ne mažiau kaip 60 min. Suaugusiesiems rekomenduojama, kad vidutinio intensyvumo aerobinė fizinė veikla per savaitę sudarytų ne mažiau kaip 150 min. Didelio  intensyvumo aerobinė fizinė veikla ar vidutinio ir didelio intensyvumo aerobinės fizinės veiklos derinys suaugusiems per savaitę sudarytų ne mažiau kaip 75 min.

 

Taigi reikėtų rekomenduoti mokiniams būti fiziškai aktyviems ne tik numatytų savaitės bėgyje fizinio ugdymo pamokų metu, bet ir kiekvieną dieną. Tikėtis, kad kiekvienas vaikas turės krepšinio, futbolo kamuolį ar futbolo vartus namuose – nereikėtų. Šiuo metu yra svarbiausia, kad vaikai išliktų fiziškai aktyvūs ir judėtų, mankštintųsi, atliktų tempimo pratimus,  rengtų tam tikras projektines užduotis – siekiant pagilinti mokinių suvokimą apie fizinio–sveikatos ugdymo naudą. Kai kuriems vaikams Jūsų fizinio ugdymo pamoka būdavo vienintelė galimybė fiziškai pajudėti, tad tokio pobūdžio užsiėmimai jiems yra itin svarbios šiuo laikotarpiu.

 

Informacinis laiškas mokiniams ir jų tėveliams

Supažindinkite mokinius ir jų tėvelius su nuotoliniu–virtualiu fiziniu–sveikatos ugdymu. TAMO žinute informuokite atskirai mokinius ir jų tėvelius. Priminkite mokiniams ir jų tėveliams:

  • Fizinis ugdymas vyks video pamokų pagalba integruojant IT technologijas.
  • Fizinis ugdymas vyks gryname ore (kiek tai bus įmanoma šiuo karantino metu saugiai tokį ugdymą užtikrinti).
  • Bus užduočių įtraukiant ir šeimos narius, nes Jūsų tikslas yra užtikrinti vaiko ir visos šeimos fizinį ir sveikatos ugdymą.
  • Bus numatytos projektinės užduotys individualiai (kiekvieno vaiko atskirai) ir grupėse (nuotoliniu būdu) bei šeimose.
  • Bus privalomas mokinių atgalinis ryšys apie fizinio ugdymo pamokų užduočių vykdymą (TAMO, el. paštu, ar mokykloje naudojama nuotolinio mokymo platformą).

Toliau pateikiu rekomendacijas bei užduotis su pavyzdžiais, kurios tikiuosi padės Jums sklandžiai vykdyti fizinį ugdymą nuotoliniu–virtualiu būdu:

IT technologijos ir fizinis ugdymas

Šiandien IT technologijos įgavo tokį pagreitį, kad daugelis svarsto kaip vaikus atitraukti nuo jų. Tačiau IT technologijas galima išnaudoti prasmingai, kaip tik jų pagalba fizinis ugdymo procesas gali tapti įdomus, įtraukiantis, patrauklus. Taigi šiuo laikmečiu reikėtų išnaudoti turimus resursus. Kita vertus, gali būti ir taip, kad ne visi mokiniai turi telefonus, IT technologijas, šiuo atveju mokytojas individualizuoja ir diferencijuoja užduotis, taiko kitas fizinio ugdymo virtualioje erdvėje metodikas.

  1. Pateikite mokiniams užduotį parsisiųsti pvz.: StepUp: Track Steps arba Runtastic Steps-Step Counter programėlę į savo telefoną (yra daug tokių ir panašių programėlių, kurias galima atsisiųsti, jos yra nemokamos). Tokių programėlių parsisiuntimas užtrunka vos keletą minučių yra lengvai ir paprastai naudojamos. Parsisiuntę vieną iš minėtų programėlių, mokiniai užsiregistruoja (įveda savo lytį, amžių, svorį ir kt. duomenis). Savaitę laiko jie stebi savo fizinį aktyvumą ir kiek žingsnių jie per dieną įvykdė šios programėlės pagalba (10 000 žingsnių per dieną yra sveiko žmogaus aktyvumo rodiklis). Šioje programėlėje mokiniai iš karto mato kiekvienos dienos ir visos savaitės fizinio aktyvumo santrauką. Santraukoje yra matyti aktyviausios dienos žingsnių skaičius. Tegul santrauką mokiniai atsiunčia Jums, mokytojui/ai PDF formatu (programėlė leidžia tą padaryti), tam kad galėtumėte peržiūrėti ir vėliau būtinai atsiųskite mokiniams savo rekomendaciją ar atsiliepimą. Kaip jau minėta mokiniai turi pasiekti 10 000 žingsnių per dieną, toks yra sveiko mokinio dienos fizinio aktyvumo rodiklis. Tačiau priminkite vaikams, kad šiuo laikmečiu nereikėtų bėgti krosų, vaikščioti viešose vietose kur yra daug žmonių. Žingsniai skaičiuojasi ir video treniruotės pagalba namuose, vaikštant po savo kiemą ar atliekant judesius, žaidžiant su augintiniu lauke, atliekant pratimus su tėvais ir pan. Tokia programėlė, ir tokia savistaba skatina ir įtraukia mokinį ne tik stebėti žingsnius, bet ir skatina pasiekti kuo didesnį įvykdytų žingsnių skaičių per dieną.
  2. Pasiūlykite mokiniams susirasti patiems savo norimą fizinio aktyvumo matavimo programėlę ir ją parsisiųsti. Stebėti savo fizinį aktyvumą visa savaitę, o santrauką su kiekvienos dieno ir visos savaitės ataskaita paprašykite atsiųsti Jums peržiūrai. Toks siūlymas mokinius motyvuos, skatins ieškoti patiems, sudomins.

Šeimos įtraukimas į fizinio ugdymo procesą

Įtraukite šeimas į fizinį ugdymo procesą. Tai ne tik pozityvi ugdomoji sąveika tarp tėvų ir vaikų, bet ir sveikesni, aktyvesni tėvų–vaikų santykiai. Per fizinę veiklą vaikų–tėvų santykiai gerėja, jų tarpasmeniniai santykiai tampa artimesni,  tai yra būdas praleisti laiką vaikams ir tėvams kartu.

  1. Pirmame punkte minėtas programėles (IT technologijos ir fizinis ugdymas) pasiūlykite, kad mokiniai padėtų tėveliams parsisųsti savo programėles. Tokiu būdu visa šeima kartu galės stebėti savo fizinį aktyvumą. Tai gali tapti ne tik tos savaitės fizinio aktyvumo stebėsena, tačiau ir tradicija tapusi gyvenimo būdo dalis ne tik vaikams bet ir jų tėveliams.
  2. Pateikite mokiniams užduotį: Video fizinio ugdymo pamoka, vienas iš pavyzdžių.

Paprašykite mokinių, kad jie įtrauktų visą šeimą: tėvelius, brolius, seseris ir kt. Šios treniruotės metu tikrai visi bus apsupti geros emocijos ir energijos, nes pratimai yra nemonotoniški, neįprasti, tačiau gan lengvai atliekami. Muzika yra šiuolaikiška, tad vaikus įtrauks ir darys pratimus.  Šiuo atveju prašyti ataskaitos, atgalinio ryšio nereikėtų.

Fizinis ugdymas + TV

Fizinis ir sveikatos ugdymas gali būti įvairiai integruojamas buityje. Tad pateikiu labai paprastus pavyzdžius, kas šiuo metu tikrai realu atlikti:

  • Lankstumo užduotis prie TV. Dieną, vakare, kuomet mokiniai stebi televiziją, žiūri įdomų filmą, atlieka lankstumo pratimus. Vėliau mokiniai įsivertina savo padarytą pažangą. Pvz.: Mokiniai pradeda atlikti pratimus pirmadienį ir reguliariai juos atlieka stebint TV. Sekmadienio vakarą atsiunčia Jums savo refleksiją apie tai kokį progresą jie padarė, t.y. kaip lankstumo (pvz. špagato) lygis pagerėjo. Jeigu TV vaikai nežiūri (gali būti ir taip), tuomet užduotis reguliariai visa savaitę atlikti lankstumo pratimus ryte:
  • Špagatas – kūno poza, kai kojos yra vienoje tiesėje ir yra ištiestos į skirtingas puses. Virvutė atliekama ištiesiant kojas į dešinę ir kairę liemens pusę;
  • Lotoso poza – sukryžiuotų kojų sėdėjimo poza;
  • Įvairūs tempimo, jėgos, lankstumo, koordinacijos pratimai.

Fizinė ir sveikatos ugdymo stebėsena

Visaverčiam vaiko vystymuisi reikalinga fizinė ir sveikatos ugdymo dermė. Fizinio ugdymo mokytojai skiepija vaikams fizinio ir sveikatos ugdymo pagrindus ir principus aptaria rytinės makštos svarbą, mitybos bei miego rėžimus nuolat savo pamokų metu, tad šiuo atveju galima visa tai tęsti. Itin efektyvus metodas pateikti užduotį individualiai stebint ir analizuojant savo asmeninę pažangą, kuomet mokiniai kuria kiekvienas savo asmens individualias stebėsenos analizes.

  1. Miego svarba. Trukmė ir nauda. Reikėtų paaiškinti mokiniams miego svarbą žmogaus vystymuisi bei darbingumo užtikrinimui. Tai gali būti video pamoka arba Power point skaidrių pagalba demonstruojama Jūsų pamoka kaip įžanga į užduotį (užduotis pateikta 7 punkte).
  1. Rytinių makštų svarba. Sudarykite vaikams rytinės mankštos planą su foto pavyzdžiais, kurį mokiniai (ir jų tėveliai, seserys, broliai) galėtų laikytis ir atlikti mankštą ryte. Keletą idėjų galima rasti štai čia:
  1. Natūralus vanduo. Siūlykite vandenį gerti visos dienos eigoje, atsisakyti gazuotų gėrimų.
  2. Gryno oro svarba. Siūlykite ir priminkite mokiniams vėdinti patalpas keletą kartų per dieną. Papasakokite apie pasivaikščiojimo gryname ore svarbą.
  3. Pasiūlykite mokiniams susidaryti savaitės laiko mitybos planą, jį koreguokite kartu, patarkite mokiniams ko reikėtų atsisakyti.
  4. Paraginkite ir vis priminkite apie artėjančią fizinio ugdymo pamoką, nusiųskite tos konkrečios pamokos užduotį (užduotį galite naudoti iš mano pasiūlytų šiose rekomendacijose, arba sugalvoti savo). Rekomenduoju paraginti mokinius, jiems priminti.
  5. Visus 6 punktus apjunkite ir paprašykite mokinių, kad paruoštų savo individualią asmens stebėsenos analizę, kur atsispindėtų visi 6 punktai ir kaip jis/ji savaitės bėgyje atliko (žr. 1 lentelę kaip stebėsenos pavyzdį žemiau). Paprašykite kad mokinys po atliktos savaitės analizės pats aprašytų stebėsenos apibendrinimą: savo tobulintiną elgesį, ir pasidžiaugtų pasiektais gerais rezultatais.

     1 lentelė. Individuali asmens fizinė ir sveikatos stebėsena

Data Miegas

 

Mankšta Fizinio ugdymo pamoka Vanduo Grynas oras Mityba
2020-03-23 Miego pradžia

22:00 val.

 

Miego pabaiga

8:00 val.

10 min. 45 min. 1 l. / parą 1 val. Vaisiai, daržovės…
2020-03-24  

 

           

Šios rekomendacijos buvo paruoštos remiantis Vytauto Didžiojo Universiteto Švietimo akademijos doc. dr. Aušros Lisinskienės praktine, teorine, bei mokslinėmis patirtimis, kurias įgijo tiek Lietuvoje , tiek užsienio šalyse – JAV, Švedijoje, Vokietijoje, Italijoje ir kt.  Šios rekomendacijos buvo paruoštos konsultuojantis  su Kauno r. Raudondvario gimnazijos fizinio ugdymo mokytoju Gintaru Daugėla. Konsultacijos tikslas –  teorinės ir praktinės įžvalgos būtų maksimaliai efektyvios. Reikėtų atkreipti dėmesį, jog šie patarimai yra rekomendacinio pobūdžio ir kiekvieną iš pateiktų veiklų galima kūrybiškai pritaikyti  bei koreguoti esamam kontekstui.