Ir gabus vaikas turi teisę būti atpažintas ir ugdomas
Vytauto Didžiojo universiteto gabių vaikų ugdymo centro „Gifted“ psichologų komandos vadovė dr. Jurga Misiūnienė kviečia atrasti gabių vaikų intelektiniam ir emociniam vystymuisi skirtą tarptautinę Lietuvos-Izraelio programą, kurią Kaune, Vilniuje ir Tauragėje jau lanko apie 350 vaikų. Šių vaikų stiprybės identifikuojamos remiantis Izraelio, ilgametę patirtį ugdant gabius vaikus turinčios šalies, sistema, o su jais dirba entuziastingi, nuolat kompetencijas gilinantys pedagogai, jiems talkina 11 psichologų komanda.
Kaip apibūdinti gabų vaiką? Dažnai pirma mintis – tas, kuris mokykloje gauna aukštus įvertinimus. Arba, jei apibūdintume plačiau, kaip sako psichologė J. Misiūnienė, „pirmas į galvą šaunantis žodis – išsiskiriantis. Tokie vaikai išsiskiria didžiuliu potencialu ką nors daryti, ko nors siekti ir pasiekti daugiau negu dauguma bendraamžių. Šis potencialas visų pirma pasireiškia loginiu mąstymu, gebėjimu įžvelgti dėsningumus, prognozuoti, daryti išvadas, apibendrinti. Bet turime suprasti, kad gabus vaikas nors ir turi tokį potencialą, nebūtinai jį realizuoja. Labai dažnai tenka išgirsti: koks jis gabus, jei niekuo negali pasigirti, jei blogai mokosi… Svarbu suprasti, kad gabūs vaikai gali gerai mokytis, bet nebūtinai tai daro…“ Pasak psichologės, jeigu gabus vaikas nesimoko gerai, reikia ieškoti priežasčių jo aplinkoje. Kartais jiems nepatinka eiti į mokyklą. Taip gali nutikti todėl, kad ugdymo programa gabiam vaikui nuobodi ir neįdomi. Tokiems vaikams net gali kilti elgesio problemų, nes pamokose jie nuobodžiauja. Gabūs vaikai mėgsta sudėtingus žaidimus ir nesidomi tais, kuriais domisi jų bendraamžiai. Dėl to gabus vaikas izoliuojasi, tampa uždaras. Gabūs vaikai dažnai mieliau bendrauja ir žaidžia su vyresniais vaikais. Dėl šios priežasties jiems gali būti sunku tapti lyderiais, nes fiziniu išsivystymu jie atsilieka nuo vyresnių draugų. Gabiems vaikams būdingas vidinis tobulumo poreikis. Jie nenurimsta, kol nepasiekia aukščiausio lygio. Ši savybė pasireiškia labai anksti. Šalia visų paminėtų atvejų labai svarbu suprasti, kad gabus vaikas mokydamasis gali patirti ir tam tikrų sunkumų, pavyzdžiui, dėl disleksijos, disgrafijos, autizmo spektro sutrikimų. Literatūroje tai apibrėžiama kaip „dvigubas išskirtinumas“, o jį turintys vaikai ilgą laiką gali būti neidentifikuoti, nes gabumai geba maskuotis, todėl sunku atpažinti, kokios būtent paramos reikia gabiam vaikui. Tokiu atveju, labai tikėtina, gabus vaikas mokykloje nepasieks gerų rezultatų ir negaus reikiamos paramos.
J. Misiūnienė apgailestauja, kad Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklos neturi pakankamai resursų gabiems vaikams atpažinti ir juos tinkamai ugdyti. Todėl, pasak jos, ypatingai svarbu, kad šie vaikai atrastų tokius centrus kaip „Gifted“ ir turėtų galimybę savo gebėjimus realizuoti. Ji taip pat atkreipia dėmesį, kad gabumo sąvoką gaubia labai daug emocijų. Kai apie vaiką sakome, kad jis gabus, neretai kyla pasipiktinimas: o ką, kiti negabūs? Taip, anot J. Misiūnienės, nutinka todėl, kad painiojamos gabumo ir žmogaus vertės sąvokos. „Gabus nereiškia vertingesnis už kitus, – pastebi psichologė. – Apibūdinimas „gabus“ tik nurodo tam tikrą gebėjimų spektrą.“
Pirmieji vaiko gabumą dažniausiai pastebi tėvai, nors tai padaryti ne visada lengva, nes gabumo stereotipo nėra – kiekvienas vaikas savo išskirtinumą parodo savaip. Dažniausios gabių vaikų savybės yra šios, vardina psichologė,: ankstyva kalba, sudėtingų žodžių vartojimas, ankstyva skaičiavimo ar skaitymo raida, smalsumas („Užduoda milijoną klausimų apie viską pasaulyje!“), puiki atmintis („Detaliai viską prisimena“), greitas suvokimas („Viską suvokia akimirksniu“), laki vaizduotė („Žaidžia su įsivaizduojamais draugais“ arba „Pasakoja tokias fantastiškas istorijas“), įvairiai parodo savo sugebėjimus, nors kartais gali ir visai atsisakyti juos demonstruoti.
Svarbu nepamiršti kelių dalykų: gabūs vaikai dažnai pasižymi padidintu jautrumu, ypač emocijų srityje. Jų emocijos gilios, jie jautrūs tarpasmeniniuose santykiuose, išgyvena ne tik dėl savo, bet ir dėl kitų klaidų. Šios savybės – ne problemos, o gabumo požymiai. Gabumai yra įgimtos savybės, lemiančios veiklos sėkmę, tai – dovana. Pastebėję, kaip vaikas įgyja žinių ir įveikia iššūkius tam tikroje srityje, galime nustatyti jo gabumus. Tai gali būti menas, sportas, mokslas ar kita veikla. Svarbu gabumus pastebėti ir nukreipti vaiką tinkama kryptimi. Padėti jam sudarant stipriaisiais gebėjimais pagrįstas tobulėjimo galimybes.
Šiuo metu VDU Švietimo akademijos „Gifted“ centras Kaune ir Vilniuje skelbia 8-18 metų mokinių registraciją dalyvauti atrankoje lankyti užsiėmimus 2024-2025 mokslo metais.
Registracija 8-18 metų vaikams
Daugiau informacijos:
El. paštu: gifted@vdu.lt
Tel.: +370 657 62866