Parengtos rekomendacijos universiteto dėstytojams, kaip atliepti autistiškų studentų poreikius

Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Švietimo akademijos dėstytoja Julija Grigėnaitė kartu su Specialiosios pedagoginės pagalbos: specialiosios pedagogikos IV kurso studente Greta Gražyte parengė rekomendacijas dėstytojams, kurios padės geriau suprasti ir atliepti studentų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, poreikius studijų procese.

„Universiteto dėstytojams sunku suprasti autizmo spektro sutrikimą turinčių studentų bendravimo, elgesio, mokymosi, sensorinius ypatumus, dėl ko kartais kyla nesusipratimų ir problemiškų situacijų. Kolegos nežino šių situacijų priežasčių ir sprendimo būdų, nors jie dažnai būna labai nesudėtingi”, – sako VDU dėstytoja J. Grigėnaitė.

Rekomendacijose pateikiami konkretūs patarimai, kaip labiau struktūruoti dėstomą medžiagą, aiškiau formuluoti reikalavimus, panaudoti daugiau vaizdinių priemonių, padėti studentams „susireguliuoti“ individualius sensorinius pojūčius.

Pasak. J. Grigėnaitės, tinkamai pritaikytos sąlygos ir aiškiai iškomunikuoti poreikiai yra esminiai dalykai, siekiant užtikrinti, jog autistiški suaugusieji galėtų atskleisti savo stipriąsias puses ir sėkmingai siektų asmeninių bei profesinių tikslų be nuolatinės įtampos ar baimės būti nesuprastiems. „Rekomendacijos padės didinti šių asmenų įsitraukimą ir pasitenkinimą studijomis, taip pat prisidės prie jų ilgalaikės socialinės įtraukties ir savirealizacijos“, – teigia ji.

Julija Grigėnaitė

VDU ketvirtakursė G. Gražytė prisidėjo prie rekomendacijų rengimo remdamasi ir savo asmenine patirtimi: „Studijų metu neretai susiduriame su informacijos trūkumu, nesusikalbėjimu ir skirtingais lūkesčiais. Tinkamai parengtos rekomendacijos gali padėti išvengti šių nesusipratimų ir sukurti aplinką, kurioje kiekvienas studentas jausis suprastas. Tai ypač svarbu autistiškiems studentams, kuriems nepalankios sąlygos gali reikšti ne tik stresą, bet ir motyvacijos stoką bei pasitraukimą iš studijų“.

Nors Lietuvoje yra parengta nemažai rekomendacijų, kaip ugdyti autistiškus vaikus darželiuose ir mokyklose, tačiau pasigesta rekomendacijų dėstytojams, kaip organizuoti ir bendrauti su aukštųjų mokyklų studentais, turinčiais individualių poreikių.

„Įtrauktis neturėtų baigtis mokykloje. Suaugusieji taip pat susiduria su iššūkiais, nes individualūs poreikiai išlieka visą gyvenimą. Aukštosios mokyklos turi būti pasirengusios suteikti akademinį išsilavinimą visiems mokslo siekiantiems žmonėms, nepaisant jų savitumų, o tai reiškia, visiems. Viešasis kalbėjimas, buvimas auditorijoje, socialinė sąveika – tai kasdieniai iššūkiai, kurių neįveikę studentai gali likti nuošalyje”, – įsitikinusi G. Gražytė.

Greta Gražytė

Parengtos rekomendacijos yra pirmasis bandymas pagelbėti dėstytojams geriau suprasti studentų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, poreikius. Pradžioje šios rekomendacijos buvo kuriamos vienos programos dėstytojams, tačiau, išsiaiškinus platesnį poreikį, nuspręsta jomis pasidalinti su visa VDU bendruomene. Tikimasi, kad tai – pirmasis žingsnis siekiant sisteminio pokyčio visoje švietimo sistemoje.

Su rekomendacijomis galite susipažinti čia