Ypatingų vaikų pažinimas ir pedagoginė pagalba integralaus ugdymo sąlygomis

2018 m. rugsėjo 28–29 d. startavo praktinių-pažintinių seminarų ciklas ikimokyklinio įstaigų komandoms, kurio tikslas – stiprinti auklėtojų, jų padėjėjų ir padėjėjų, dirbančių su ypatingais vaikais bei pagalbos specialistų komandinį darbą integralaus ugdymo sąlygomis. Vilniaus miesto savivaldybė, bendradarbiaudama su Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Švietimo akademija, VšĮ „Vaikų ugdymas“ ir Vilniaus miesto lopšeliu-darželiu „Medynėlis“, tęsia sisteminių mokymų ciklą. Šios paskaitos skirtos auklėtojams, jų padėjėjams, dirbantiems su ypatingais vaikais, specialiesiems pedagogams, logopedams, psichologams ir socialiniams pedagogams stiprinti komandinio darbo kompetencijas teikiant integralią pagalbą ypatingiems vaikams, mokantis jiems padėti. Paskaitas organizuoja Vilniaus miesto lopšelis-darželis „Medynėlis“ kartu su VšĮ „Vaikų ugdymas“, o seminarų ciklą remia Vilniaus miesto savivaldybė.

Praktinį-pažintinį seminarą sudarė teorinė ir praktinė dalys, kurių metu buvo galima susipažinti su ypatingų vaikų pažinimo metodikomis bei praktiškai išbandyti kai kurias technikas. Patyriminiai metodai buvo lengvai pritaikomi vaikų ugdymo grupėje kasdienėse ugdymosi situacijose. Įgytos žinios ir praktiniai metodai padės:

* sukurti komandinio darbo ir pasitikėjimo vieni kitais atmosferą vaikų grupėje;

* patirti ir patyrinėti bei pažinti tarpusavio santykius;

* bendruomenės nariams lengviau priimti ypatingus vaikus ir jų šeimos narius žaidžiant vaidmenų žaidimus;

* išmokti tinkamais veiksmais išreikšti savo jausmus;

* išlaisvinti savo spontaniškumą ir kūrybiškumą dirbant su ypatingais vaikais grupėje.

Seminaro metu, pasitelkiant laisvai naudojamas žaidimo, vaidybos, stebėjimo, klausymosi ir aktyvaus veiksmo priemones, į vykstančius procesus buvo įtrauktas ir kūnas, ir protas, ir emocijos.

Praktiniai-pažintiniai seminarai buvo skirti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų komandoms: auklėtojams, jų padėjėjams, dirbantiems su ypatingais vaikais, specialiesiems pedagogams, logopedams, psichologams ir socialiniams pedagogams. Seminaro metu įgytos žinios ir gebėjimai seminaro dalyviams padės sklandžiau susitarti ir dirbti komandose, leis praktiškai padėti ypatingiems vaikams pozityviai integruotis į darželį ir teikti jiems bei kitiems grupės auklėtiniams reikiamą pagalbą.

Seminarą vedė:

– dr. Ina Karakulko, patyrusi mokslininkė iš Minsko valstybinio Maksimo Tanko vardo pedagoginio universiteto, kurios moksliniai tyrimai ir praktinė veikla susijusi su pagalba ypatingiems vaikais ir jų šeimoms bei visai ugdymo institucijos bendruomenei padedant priimti kitokį žmogų;

– dr. Veronika Radygina iš Minsko valstybinio Maksimo Tanko vardo pedagoginio universiteto yra aktyvaus socialinio pedagoginio darbo su ypatingais vaikais ir jų šeimomis praktinė trenerė. Abi lektorės yra patyrusios praktikės, jos veda seminarus įvairiose Europos šalyse (Italijoje, Austrijoje ir kt.). Organizuoja ir veda suaugusiųjų mokymus.

– dr. Sigita Burvytė talkino lektorėms seminaro metu. Siekiant mokslininkių teorines ir praktines įžvalgas priartinti prie lietuviško konteksto, reikalingas patyrusio mokslininko moderavimas.

Seminaro dalyviai džiaugėsi, kad gavo daug naudingos, t. y. realios ir pritaikomos, informacijos dirbant su vaikų grupe ir integruojant ypatingą auklėtinį į veiklą ir grupės gyvenimą. Lektorės pabrėžė, kad kiekvienas vaikas, kaip ir kiekvienas žmogus, yra unikalus, daugiau tokio nėra visoje žemėje, kad kiekvienas iš mūsų turime unikalių resursų, stiprybių, kuriuos ir reikia pastebėti kiekviename vaike. Šis seminaras padėjo kiekvienam dalyviui įsivertinti:

– savo teikiamą pagalbą ypatingiems vaikams ir kitiems grupės vaikams;

– kiek pedagoginė pagalba paremta/neparemta faktais ir žiniomis, o kiek – interpretacijomis;

– galėjo įvardyti, kada ir kokiose situacijose jiems reikalinga pagalba;

– turėjo galimybę pamąstyti, kodėl vienoje ar kitoje situacijoje vaikai ir mes elgiamės būtent taip.

Visų seminaro dalyvių vardu noriu padėkoti Vilniaus miesto savivaldybei ir Vilniaus miesto savivaldybės mero pavaduotojai Editai Tamošiūnaitei, departamento direktoriaus pavaduotojai Alinai Kovalevskajai už suteiktas galimybes mokytis tiek vieniems iš kitų, tiek iš profesionaliai dirbančių savo srities eksperčių.

Ačiū Vilniaus miesto lopšelio-darželio „Medynėlis“ bendruomenei už bendrystę ir pagalbą organizuojant seminarą, parenkant aktualią temą, seminaro formatą ir atrenkant dalyvius, kviečiant į seminarą grupės komandas. Dėkoju už parodytą pasitikėjimą ir pasirinktą profesionalią bei moksliniais tyrimais pagrįstą pagalbos formą ikimokyklinio ugdymo specialistams integraliojo ugdymo sąlygomis.

Organizatorių vardu

Sigita Burvytė